Kvinnliga hormoner, PMS och skaderisk

Det finns studier på hur PMS och de kvinnliga hormonerna påverkar prestation och framförallt skaderisken. Det var först när jag själv skadade mig som jag på allvar förstod och började reflektera kring detta.

Det började med när jag i januari 2017 drog av min vänstra bicepsena under en sparringsession (Jiu Jitsu). Jag fick operation exakt en vecka efteråt och då hade jag mens. Samma sak i juli 2017 då jag lyckades dra av min högra bicepssena, denna gång var operationen tre veckor senare på grund av semestertider. Men jag reagerade på att jag fick mens strax inom en vecka även denna gång.  Innan hade jag inte tänkt så mycket på den fysiska påverkan. Nu VISSTE jag att det hade ett samband.

Så, det som händer i kroppen fysiskt är att vi får en sämre balans och koordination.  Hur mycket det påverkar individen skulle jag säga är beroende på idrott. Sporter med explosiva moment löper högre risk. Det är dagarna före mens som skaderisken är som störst.

Jag har själv kunnat anpassa träningen och vet/känner när jag är som mest skadebenägen. Jag märker när den där veckan kommer – jag är inte bara PMS-aggressiv och kort i tonen, utan jag känner av det FYSISKT. Delar av kroppen börjar smärta och kroppen känns liksom väldigt ”skör”.  Allt är inte är som det ska ( eller så ska det vara precis såhär det ska vara, även om det inte är önskvärt..).

Jag skulle inte säga att träning är riskabel och att man INTE ska träna under PMS. Men om man elitsatsar borde man dock tänka sig för och kanske till och med periodisera träningen menscykeln. Detta gäller i synnerhet när man utsätter kroppen för extra hård belastning tex all former av tävlingsträning.

Det kan löna sig att träna lite extra balans och koordination. Om vi har en hög nivå normalt så blir våran lägsta nivå inte så låg och skaderisken minskar därmed. 

Mer om hur vi kan anpassa träningen och dra nytt av hormonerna kommer i nästa inlägg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>